6. marraskuuta 2015

Svenska dagen


Det var den första gången för mig att besöka min massör på Svenska dagen. Flaggan nästan rörde mitt huvud, när jag steg på den tredje trappan för att sträcka mitt finger på knoppen. Det måste man göra varje gång, när man anmälar sig att vara bakom tre dörrar. Fem trappor och tre dörrar.

Du kan gissa, om du vill, vad vi diskuterade om.  Vi började som vanligen att tala om vädret. Det har varit så vackert så länge, att lindrigt regn var en nyhet i dag. Regeringskrisen kunde vi inte förstå. Naturligtvis yttrade vi sina opinioner, som var nära varandra. Någonting måste göras och så snart som möjligt. Jag tycker, att de personer som arbetar med och för de sjuka och invalidiserade mänskorna i vårt land hoppas detsamma.

När talar man mera och mera om självskötande och roboter på radio och tv och i alla aviser man tittar på väntande på sin tur i vårdcentralar och sjukhus, blir man mera och mera irriterad. Man skriver mera om friska mänskors välmående än dom som skulle behöva hjälp just nu. En sådan liten sak som att få en mottagningstid i hälsocentralen har blivit så svårt, att de sjuka måste ha mycket sisu för att lyckas att göra det. En gång måste jag själv gå på stället efter jag hade försökt att boka tid via telefon två dagar.

Kära politiker! Stig bort från era bubblorna och kom och se vad händer överallt i Finland. Kom ihåg att det kan vara du som behöver vården i morgon. Ni kan visionera er själva, jag hoppas,  (utan stora pengar) på stället av en stor procenthet av mänskorna.

Denna Svenska dagen skall jag komma ihåg för länge, tycker jag. Det är också Näsdagens kampanjsdag. Medel skaffas på olika sätt för att hjälpa barnen i utvecklingsländerna. Man talar om mänskovärdigt liv. Ock det är bra! Jag hoppas, att röda näsor skulle få mig skratta också. Man säger, att det lindrar smärta. Det är tillräckligt för mig!

****


PS. Ruotsalaisuuden päivän perinteinen aivotreenipostaus! Hyvää viikonloppua erityisesti kaikille isille!

2 kommenttia:

  1. Koko hallitus on kupla. Kuva on kiva. Kansainvälisen naistenpäivän rinnalle pitäisi saada kansainvälinen miesten päivä. Isänpäivästä on tullut turhuuden markkinat, kuten äitienpäivästäkin. Niin se vain on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalevi,
      Näistä päivistä olen samaa mieltä kanssasi, kunhan ne eivät olisi niin kaupallistuneet. Itseäni se ei juuri haittaa, koska kauppakeskuksia vierastan. Mitä tähän kirjoittamiseen tulee, selvästi on vieroitusoireita havaittavissa. Toisaalta sellaista asentoa en ole löytänyt, etteikö jokaiseen kirjoitussession jälkeen niskani olisi kireämpi. Perjantai oli melkoinen uutispäivä. Uutisriippuvuutta on kuitenkin havaittavissa, varsinkin huonommalla säällä, jolloin en jaksa pinnistää ulos.

      Poista

Kommentoi sinäkin!