26. helmikuuta 2006

Korkealta näkee kauas

En ole elokuvafriikki, mutta jotkut elokuvat jäävät mieleen ja ne jaksaa katsoa uudelleenkin. Eilisiltainen As Good as It Gets kuuluu siihen kategoriaan. Mutta elokuvien nimien suomentaminen on todella vaikeaa. Elämä on ihanaa ei mielestäni lainkaan vastaa alkuperäisen nimen viestiä. Vivahteikkaat näyttelijät tekevät kipeästä aiheesta katsomisen arvoisen. Mutta tuo nimi!

Torinon kisojen pienten harmitusten jälkeen (curling-hopea ja Kalle Palanderin huono onni) on hyvä keskittyä vaikkapa lukemaan tai kuuntelemaan jotakin rauhoittavampaa. Itselleni mielenkiintoinen kirja on Merete Mazzarellan Esitettävänä elämä. Opiskelimme yhtä aikaa ja olinpa minäkin aikoinani ihastunut hänen Silvesteriinsä. Oli kuin olisi lukenut omaa historiaansa tietyltä ajanjaksolta. Olen lukenut useita entisen opiskelutoverin kirjoja, mm. Ensin myytiin piano ja Täti ja krokotiili. Voin lämpimästi suositella.

Jääkiekkoa en tahdo jaksaa katsoa, koska Mertaranta pitää niin kovaa ääntä. Minua säästääkseen toissailtana H. laittoi kuulokkeet. Olin juuri nukahtamaisillani, kun yläkerrasta kuului mieheni kovaääninen tokaisu: "Tuli maali!" Saatoin vain kuvitella, että samalla hän nousi sohvalta ainakin kymmenen senttiä ylöspäin. Itse asiassa olen hiukan kateellinen sellaisille ihmisille, jotka pystyvät eläytymään urheiluun niin totaalisesti. Minun on helpompi eläytyä tappion kärsineiden tuntoihin.

1 kommentti:

  1. Elämä on ihanaa- elokuva on yksi suosikkini.

    VastaaPoista

Kommentoi sinäkin!