19. elokuuta 2006

Lempimainokseni

Yksi lahjakortti kodinkoneliikkeeseen on käyttämättä. Emme oikeastaan tarvitse mitään uutta konetta. Entiset ovat kyllä vanhoja, mutta toimivat vielä. Siksi tutkimme mainoslehtisiä. Eli tutkimme niitä suurennuslasilla keksiäksemme itsellemme tarpeellisen hyödykkeen tai turhakkeen (joka ei kai voi ollakaan hyödyllinen). Ja samalla tulee ajateltua hiukan enemmänkin mainontaa ilmiönä.

Tiedän olevani mainonnan kohde ja uhri. Google-hakukoneella löytyi monia mainoksia arvioivia foorumeita ja mainoksia käsitteleviä blogeja löytyy myös. Printit, liikkuvat kuvat, mainoslehdet ja -lehtiset hyökkäävät silmille joka puolelta. Sanon usein itselleni, etten ole mainonnan uhri, vaikka tiedän, etten siltä voi mitenkään välttyä nykymaailmassa, jos luen lehtiä, kuuntelen radiota, katson hiukankin televisiota, kävelen kaduilla, istun auton ratissa tai pelkääjän paikalla. Yhtäkkiä huomaankin löytäväni suihkuhyllyltä uudenlaisen Dove-suihkusaippuan, jääkaapista vatsaystävällisiä tuotteita ja muuta vastaavaa. Isommissakin hankinnoissa alitajunta on saanut tartunnan jostakin taitavasti tunteisiin vetoavasta TV:ssä toistetusta tarinasta.

Hyvässä mainoksessa pitänee olla tarina. Minua ainakin viehättävät Pirkka-tuotteiden, yhden Suomen superbrandin, viimeaikaiset mainokset. Mieleenpainuvin mainos on kuitenkin ollut joko Pietarin tai Moskovan metrossa kuvattu mainos, jossa vanha pariskunta hyvästelee toisensa. Viipyilevästi ja taustalla toistuu kovaäänisistä nauhoite: "Varokaa, ovet sulkeutuvat!" Mainos on hyvä, mutta en yhtään muista mitä siinä mainostettiin. Selvisinkö kyseisestä mainoksesta joutumatta sen uhriksi? Vai menikö tämä nimenomainen mainos minun kohdallani perille? Minua puhuttelee siinä tuttuus ja rauhallisuus ja naapurimaamme kaunis kieli. Olen siellä ollut minäkin.

H. ei taas katso mainoksia lainkaan. Kanavapujottelu alkaa välittömästi mainoskatkojen kohdalla ja niin hän onkin kehittynyt ällistyttävän taitavaksi mainostauon mittaajaksi ja osaa palata takaisin seuraamallemme kanavalle oikealla hetkellä. Jos itsekseni katselen jotakin ohjelmaa kaupallisilta kanavilta, pysyn kyllä kokoa ajan samalla kanavalla. Ehkä puolisoni kanavapujottelu on säästänyt minut monien mainosten piilovaikutuksilta ja juuri minulle suunnattuja tuotteita on jäänyt onneksi kokeilematta.

MTV3 tarjoaa mahdollisuuden tehdä itselle mieluisan mainoksen.
Millainen se mahtaisi olla? Aikoinaan valitin eräälle toimittajalle, etten halua tilata Meidän Talo-lehteä, koska siinä on niin paljon mainoksia. Hän selitti minulle ystävällisesti, että ne ovat informaatiota rakentajien tarvitsemista tuotteista, ei mitään sen kummempaa. Voihan sitä kai ajatella niinkin.

3 kommenttia:

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Olen paljolti miehesi kaltainen - en juurikaan katso mainoksia, vaan pujottelen kanavilla ja katson vuoron perään kaikki läpi. Joskus koulussa huomasin tietämättömyyteni, kun oppilaat puhuivat jostain mainoksesta kuin vanhasta tutusta ja minä olin ihan pihalla.. Mutta kaikitenkin, toki hyvä mainos vaikuttaa alitajuisestikin, enkä sinänsä väheksy niitä, sillä hyviäkin on. Kun vaan muistaisi jonkin esimerkin.

    VastaaPoista
  3. Iines,
    ei siis sinultakaan apua kysymykseeni, mitä siinä ko mainoksessa mahdettiin mainostaa. :)

    VastaaPoista

Kommentoi sinäkin!