13. joulukuuta 2011

Kaunista

Revontulet

Ihan vain ja ainoastaan tällaisen luonnonilmiön vuoksi haluaisin joskus päästä Lappiin myös talvella. En ole koskaan nähnyt ns. kunnon revontulia muutoin kuin videoina. En kuitenkaan, usko että tätä näytelmää pääsisi katsomaan tilauksesta.

Tästä puhutaan nyt. Tällä myydään Suomea turisteille. Jotenkin tämä sopii jouluunkin, vaikka revontulilla ja joululla ei ole kai yhtään yhteistä tekijää.
____

Edit 14.12. klo 18.07


Kommenteissa Sokea kana antoi mielenkiintoisen linkin Ilmatieteenlaitoksen sivuille. Siellä on paljon luettavaa aiheesta kiinnostuneille. Taivaan ihmeellisiä loimuja on selitetty monin tavoin. Tuolla kommenteissa epäilin, ettei niitä voisi ennustaa. Se ei pidä paikkaansa, vaan voi vaikka tilata itselleen sähköpostiin revontulihälytyksen.

9 kommenttia:

  1. Olipa upeaa katseltavaa.
    Kerran olen täälä kotikonnullani (Tervajoen Hälävällä) nähnyt jotain ihan pikkasen ja kalpeasti noihin vihreisiin revontuliin viittaavaa.
    Mahtavaa oli sitäkin tanssia katsella.

    Kyllä revontulilla ja Joululla on suurikin yhteinen tekijä :D

    VastaaPoista
  2. Miekin mielessäni sijoitan revontulet jouluun... =) <3

    VastaaPoista
  3. Mahtavaa! Tuli mieleen googlata, miten tuollaisia näkyjä on selitetty kansanperinteessä: http://ilmatieteenlaitos.fi/tulikettutarinoita. Mahtavia ovat tarinatkin! Tajusin myös liihottavani virtuaaliavaruudessa tämän myyttisen Tuliketun selässä.

    VastaaPoista
  4. Talvipakkanen, pohjoisella tähtitaivaalla loimuavat revontulet. Elämys, jonka olen nähnyt ja jota kaipaan.

    VastaaPoista
  5. Tuo on kyllä upea video, olisi hienoa nähdä noin loimuavat revontulet myös luonnossa.

    Itse olen jotenkin liittänyt revontulet pakkasiin, eli alkuvuoteen.
    Ainakin tammi-helmikuussa niitä joskus näkee, ei tosin läheskään noin mahtavina, täällä etelämpänäkin.

    VastaaPoista
  6. Komeat revontulet saatu kaikkien ihailtavaksi.
    Niitä katsellessa ihan mykistyy. :))
    Olen muutaman kerran saanut ihailla luonnossa revontulia, mutta en koskaan noin upeita.

    VastaaPoista
  7. Kaisa Jouppi,
    Olen liikkunut liian vähän pimeään aikaan, jotta olisin voinut nähdä revontulia. Olen kyllä kuullut monen nähneen ja kertoneen niistä.

    Ihminen kai asettuu kosmoksessa kohdalleen tuollaisia katsellessaan.

    Una,
    Pakkasiin olen minä ne liittänyt ajatuksissani. Tällaisena alkutalvena nämä näyttävät aivan uskomattomilta. Jouluinen olo tullee tuosta värien leiskunnasta.

    VastaaPoista
  8. Sokea kana,
    Kiitos tuosta linkistä. Lisään sen tuonne postaukseen, koska siellä on todella mielenkiintoista tietoa.

    Onkohan erään selaimen nimellä myös yhteys revontuliin?

    Simpukka,
    Jos olet noita nähnyt, en lainkaan ihmettele, että haluaisit nähdä niitä uudelleen.

    VastaaPoista
  9. Mk,
    Minä olen nähnyt aika paljon halovaloja päivisin pakkasilla. Pitäisi osata olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

    Rosina,
    Voikohan niitä ennustaa kuten säätä? Tuolla ilmatieteenlaitoksen sivulla on linkki "Auroras Now", joka lupaa tuoreimpia havaintoja revontulista ja Maan magneettisuudesta.

    VastaaPoista

Kommentoi sinäkin!